torsdag 5 maj 2011

Lymfödem och annat skit...

Jaaa...är det inte det ena så är det det andra...
Allt var frid och fröjd förra året med både ett nytt bröst och förnyelse av det gamla - ända till jag i november inser att min högra underarm är rätt mycket tjockare än den vänstra.
Jag kastar mig på telefon och hittar slutligen Lymfmottagningen som naturligtvis vill ha remiss fr min onk - som jag har tid hos d 22 dec. Jag träffar dock en annan sjukgymnast som fixar fram en standardstrumpa till armen att ha så länge. Efter mycket om och men är jag på mitt första besök i januari och då är min hö arm 17% större än vänstra. Strumpa och handske är domen.
Nu på eftermiddagen har jag varit där för 4 gången (totalt) efter att ha varit hårt lindad sedan i går morse för att se om det går ner mer och då var jag faktiskt nere på 12%. Det var ingen hit att vara så lindad från fingrar till armhåla i 30 timmar - vill inte göra det på ett tag om man säger så...men en tajtare strumpa är nu beställd så får vi se. Dessutom ska jag börja jobba med hantlar/gummiband för att se om det hjälper till.

Jag har ända sedan mastektomin tänkt hur skönt det är att jag inte har något problem med armen och att jag inte behöver ha en sån rälig strumpa..Men oj vad man vänjer sig fort när det är det enda alternativet....

En glad nyhet är att jag förra tisdagen fick gjort en bröstvårta och har nu bara själva tatueringen kvar innan man är komplett :) Härligt!
Solen lyser (iallafall en liten stund), våren kom och gick och sommaren ligger bara runt hörnet så trots lymfödemskiten är det rätt bra ändå...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Hittade din blogg då jag sökte på lymfarm. Jag har gjort precis som du en op och fått nytt bröst från magen.. Läkarna är fantastiska och även jag har blivit så fin så fin. Det var okt 2008 som jag fick mitt nya. Allt har varit "frid o fröjd" med nya bröstet till i mitten på året.. Då började det nya bröstet att svullna och även ut i armhålan. När jag kontaktade läkare för det så fick jag reda på att jag fått lymvätska i bröstet. Nu har jag fått stödstrumpa (svart mycket snyggare) och fått lära mej att göra lite lymfmassage hemma. Jag hade själv ingen aning om att man kunde få "lymfbröst" men tydligen är det inte helt ovanligt. Ville bara tala om, själv tycker jag det är bra att veta då man kan vara uppmärksam på et annat sätt. Lycka till och njut av att du är så fin.! Hälsn Barbro

Anonym sa...

Hej
Jag är så nöjd o glad över mina nya bröst och armen håller sig under kontroll men jag måste ha strumpa från det jag stiger upp tills det jag lägger mig för att det ska hålla sig bra. Dessutom tycker jag att jag har lite mer svullnad i armhåla och runt DIEPbröstet så jag försöker göra strykningar för att leda lymfvätskan rätt....
hälsar
Lena